Tuesday 4 June 2013

Part 1 : Pulau Pangkor aku datang !

Assalammualaikum


Kalau bab-bab berjalan ni,aku la orang pertama yang paling suka..gile tak suka..hihihi...lagi2 yang free...Kalau aku tanya orang-orang mane pulau kat Malaysia yang diorang suke pergi..Pulau Pangkor termasuk dalam calon-calonnye...

Tapi korang tau tak kenape Pulau Pangkor berjaya menjadi calon-calonnye...jeng jeng jeng (Ya Allah aku ni dah kenape !!!)...jeng jeng jeng sangat kan...

Faktor-faktornya :
  • Sebab Pulau Pangkor tu kampung aku...(patot la free kan)
  • Pakej yang berpatutan...(ni untuk yang tiade pertalian darah dgn aku..kalau ade pertalian    confirm free)
  • View and environment yang tersangat-sangatlah indah
  • Banyak tempat-tempat yang menarik dalam Pulau Pangkor 
Untuk tempat-tempat menarik tu nanti aku cerita next entry..jari jemari aku tak mampu bertahan untuk menaip standart essay stpm...hihihi

Ok..untuk korang yang x pernah langsung datang Pulau Pangkor atau stay je dekat Perak tapi x pernah jejak ataupun yang memasang impian jauh di lubuk hati tapi x jugak sampai2...ni aku bagi sedikit tips...mane la tw dapat membantu..ye dak...

First,sebelum masuk ke Pangkor korang akan sampai di Lumut..kalau naik bus korang kene jalan sikit je menuju ke terminal jeti..nak ngensot macam dalam cerite suster ngensot pun x pe..tapi kalau korang bawa transport sendiri boleh letak kat medan parking kereta belakang stesen bus atau dekat dlm masjid sebelah stesen bus..xmahal pon bayaran nye..

Harap maaf la stesen bus Lumut agak uzur ye keadaannya..kalau Terminal Jeti Pangkor memang cantik...kat situ ada Kedai Kraf Lumut..bukan Lumut dibuat kraf ye...

Barang-barang dalam kraf lumut tu agak mahal bagi aku..ala..dalam Pangkor lagi banyak yang  best-best kedainya..nanti korang beli la tiket untuk naik feri..sorang rm10 hengget je..untuk pergi dan balik ye! 

Kalau penduduk tempatan Pangkor 5 hengget je..sebab diorang lepas shopping kat Manjung or Setiawan diorang masuk Pangkor payah dah nak keluar..hihihi

Tapi aku ingat lagi aku pernah ajak sorang classmate aku ikut aku balik Pangkor,.aku berpura-pura la berloghat cakap Pangkok habak hang...dengan harapan dapat tiket murah tapi ko taw apa orang yang jaga tiket tu cakap.."dik lain kali nak beli tiket beli kat kaunter luar tu ye"...aku nak cover malu aku cakap la "tapi saya cucu cek wan"..haha..terus dapat tiket murah..punya la sengal aku mempergunakan atuk aku untuk kepentingan diri..mentang2 orang Pangkor kenal atuk aku..hahaha..

Feri yang ke Pangkor hanya beroperasi until 8.30pm only..tp if ada apa2 perayaan waktu operasi dilanjutkan..kalau hari biasa dilanjutkan tu memang pelik sebab setahu aku kalau hari biasa dilanjutkan waktu hanya untuk menghantar pesakit-pesakit kritikal ke Hospital Manjung coz kt Pangkor hanya ade KK...

Aku rasa entry aku dari turun bus sampai ke Terminal Jeti Pangkor pun da berjela-jela..jari aku dah mula membengkak...hahaha..sebenarnya kite da ngantok la wak..Next entry aku cerita tempat-tempat yang best kt Pangkor hokey...

Aku suggest kan korang naik feri Duta Pangkor ni coz feri ni laju sket compare dengan yang lain..yela nama pun duta haruslah cover rakan-rakan seangkatannya yang sikit-sikit laju tu..naik Duta Pangkor x sampai 25 minit korang da jejak Pangkor..



Welcome to Pangkor Island !!!


Tunggu next entry ye...aku nak masuk tidur sebelum mak aku bangun lalu memarahi aku dan mengeluarkan statement  "along...tidur sekarang sebelum kena insomnia!!!"....hehehe


p/s : kite memang suke letak pic besar gaban..luas mata memandang...tapi sory me'loading' kan lappy or etc korang...hihihi
Thank you for reading this entry !

6 comments:

  1. oh .rumah kat situ ker. best la.
    jeles...jeles

    ReplyDelete
    Replies
    1. rumah nenek sis momoy...
      bukak pintu tros pandang laut..hihi
      dtg la..raya ni kite balik pangkor

      Delete
  2. Buleh ke bawa kereta masuk ke pulau pangkor tu

    ReplyDelete
  3. Buleh ke bawa kereta masuk ke pulau pangkor tu

    ReplyDelete