Tuesday 3 September 2013

Part 2 : Pulau Pangkor aku datang !

Assalamualaikum

Kali ni aku rasa macam pesalah juvana sebab dah lama tak update blog...entry yang aku buat ni pun kesinambungan dari Part 1...see...aku je yang mampu ambil masa sampai 2 bln lebih untuk Part 2...hihihi...

Kiranya entri ni bergabung dengan entry raya aku la...emm...barangsiapa yang tanpa sedar terbaca entry Part 1 aku...mesti sedia maklum yang Pulau Pangkor ni memang kampung aku..kat pangkor ni la tempat ayah aku main sorok2 masa kecik2 dulu...

Aku rasa bersyukur la sebab orang lain datang Pangkor untuk bercuti kena booking chalet ,,homestay la segala bagai...aku just datang ala-ala nak pergi bercuti padahal balik kampung je..then stay  la brape lama pun sambil tiap2 hari dengar tokwan aku review sejarah2 dahulu kala dari kisah dato'maharajalela..teluk rubiah..kota belanda...then aku pun punya la setia mendengar sampai  naik hijau kat situ...


My zealous family yang mata semuanya kelaut  time ambik gambar...hihi....otw nak ke Pangkor korang mesti dapat tengok pangkalan kapal2 TLDM Lumut...


Bila dah sampai Pangkor ramai orang confuse nak turun kat mane..actually feri ni akan stop 2 kali..1st kat Jeti Sg.Pinang Kechil..ni untuk orang2 kampung la...2nd kat Jeti Pangkor untuk mereka yang bercuti..sampai2 je banyak la van kaler pink tunggu untuk hantar ke chalet masing-masing...


Kalau nak turun dengan gaya seorang pelancong turun jeti Pangkor...jangan turun jeti Sg.Pinang...nanti makcik2 yang pakai kain batik pandang slack je...

Hahaha..aku tipu ja habaq hang...turun mana2 pun boleh..tapi aku prefer jeti Pangkor..kat situ dah tersedia transport untuk ke chalet2 masing-masing...emm..actually banyak je pakej yang ada tinggal nak pilih yang mana best je...kalau nak pilih yang area pantai Teluk Nipah...banyak tempat makan,shopping and keluar pintu terus ngadap pantai...


Ni baru berapa ketul je...banyak lagi wei resort/chalet/homestay.....tapi..kalau korang jenis yang suka menghadap pantai 24 jam terus ambil pakej yang tido dalam khemah...

Ok...now about my syawal pulak..aku dengan family sampai kampung lagi 4 hari nak raya...tunggu cuti masing2 clear..sampai2 je..esoknya tengahari buta dengan gagah perkasa dok ambil port masing2 kacau dodol..aku ambil port buat ketupat palas...

Aku    : "Opah..opah..pandai tak along buat ketupat..."
Opah : "ha...lagu tu la...boleh la.."
Aku    : "mesti nak jaga hati ni...opah dah buat limo ketul along baru seketul...T_T.."

Haha...seronok wei habaq hang...time2 macam ni la kita nak eratkan silaturahim kan..so..tibalah raya pertama..lepas bermaaf-maafan..nangis sakan..kitorang pun berombongan pergi beraya rumah sedara mara..kawan2 lama..

Yang aku tak habis fikir tu...boleh dikatakan sedara mara belah ayah aku ni ramai taw..sebab apa..pergi sana sepupu..pergi sini mak sedara..macam satu pulau tu sedara aku.. =)...bila dah jumpa...perghhhh...berkepak-kepak tangan update life masing2...fuhhhh...

Kononnya yellow theme...tapi tak berapa nak yellow da..hihi...rumah nenek aku betul2 ngadap laut...buka pintu pandang laut...


Sabar dik...along tidak lah seberat yang kau sangkakan...action je tu...lepas sembahyang raya pergi jeti kargo depan rumah ambil gambar menghadap matahari...motip?

Pastu pergi pantai Pasir Bogak with my lil sis..mahirah and munawwarah.. macam orang apa bergelak sakan sampai mat saleh pandang kitorang berkerut kening..weird ?

Esoknya...raya ke 2..kitorang pergi Parit Buntar..hokey...bermulalah episod jejak kasih..


Time ni memang kitorang berkonvoi ramai2 dengan satu matlamat iaitu berjumpa adik kepada opah aku..nenek sedara la kot yang last aku jumpa masa darjah berapa ntah...=)

Wahhhh..jakun..sawah padi...haruslah tidak melepaskan peluang untuk bergambar..sepupu aku ramai yang masih kanak2 ribena..seriously aku memang suka budak kecil..budak kecil pun suka aku...haha...taw suka sebab apa..sebab aku suka kelentong diorang cerita hantu bagai..tapi penat kot..nama pun budak2..tak cukup sekali..so..hari tu banyak la dosa menipu aku...hihi...


Dalam pukul 5 lebih gitu kitorang gerak balik pangkor semula...sampai la malam....actually banyak lagi aktiviti wajib yang family kitorang buat.... picnic..snorkeling...tapi for sure la next entry..hihi..aku rasa mata da naik juling taip entry panjang2...aku pun naik juling...kalau korang yang baca ?  hahaha... =)


p/s : Selagi namanya bulan Syawal still ada chance untuk aku update about my raya..haha...=)


Thanks for reading this entry !
         

13 comments:

  1. salam dear. wahh.. terkejut momoy bila tgk blog ada komen dear. hehe
    kerap juga dtg tgk kalau2 dear update blog
    happy2
    sbb momoy suka baca blog dear
    santai dan lawak juga

    kagum kejap bila tgk peplum dear. lace kan. cantik sangatttttt.
    eh eh momoy pun mcm dear juga
    sawah padi hijau cantiknyer
    mesti best bila angin tiup.

    dear nnt kat entry tu teka je umur. sbb momoy de prepare hadiah akalau sape jawab betul

    ReplyDelete
  2. wslm sis..hihi..tula kite busy la sis..kdg2 btul2 free baru dpt update..
    kite lagi suka baca blog sis..nk review apa2 pasal produt2 ni tgk blog sis je.. =)
    tq tw..aah peplum lace..kite mmg suke lace2 bagai ni..hihi..tapi x la vogue mcm sis,,,tgk kat blog sis ootd..
    cantik sgt...lagi2 kasut tu..suka sgt..
    kita da teka da umur sis...anwy tq sis baca blog kita.. =)

    ReplyDelete
  3. huishhh bestnya kg kat pulau hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..alhamdllah...jom la g pgkor...=)

      Delete
    2. Salam tumpang tanya tuan punya blog

      Delete
  4. saya baru sekali smpai ke pulau pangkor.
    tu pun masa program kat u..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. emm,,,mne tw lps ni ade rzki g pgkor lgi...rojer2...

      Delete
  5. ceq tak pernah sampai sana :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe zuan...mybe next time...insyaAllah ada rzki nanti...

      Delete
  6. selamat hari raya aidiladha dear
    maaf zahir batin =)

    ReplyDelete
  7. hermmm 23 n 24 disember ni nk bwk anak2 gi pangkor.. tp xtau nk tido chalet mana... tolong bagi cadangan bleh.. anak2 suka mandi kolam n pantai.. mohon jasa baik yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh..sronok anak2 akak nnti..emm..actually byk je kak..tp yg biase la coral bay atau pun puteri bayu ade kolam ..dua2 ni area pasir bogak..tp kalau nak snorkeling n dekat dgn aktvti pntai akak kena cari area teluk nipah la..pilih ikut ksesuaian la kak.. =)

      Delete
  8. salam..

    awk awk.. sy nak tanya.. awk tau x bot yg bwk kerete keluar masuk pulau dri lumut ke pangkor n awk ade x contact number atau something else yg boleh buat contact compny bot tu.. sy amat - amat memerlukan pertolongan awk... awk cube tanye atok awk.. atau sedare mare awk yg kt pangkor tu.. kalau ade mohon mention kt sy. keperhatinan awk amat - amat sy hargai..

    ReplyDelete