Tuesday 2 July 2013

Apa yang bakal terjadi pada 7 Julai ni ?

Assalamualaikum


Macam apa dah tajuk entry aku ni...aku sendiri pun takot..hihi..ok sebenarnya bukan nak citer pasal tajuk yang menakutkan tu..aku nak tanya..emm..pernah tak time habis study dulu korang berada dalam keadaan dilema untuk mencari kerja..kiranya untuk fresh graduated mcm aku la..for sure la semua pernah kan..aku punye la dilema + tension tu macam nak pengsan fikir..hahaha..aku memang over !

Yela..x kan nak mengharap duit parents je..lain la kalau korang anak dato..tapi aku percaya walaupun anak dato sekalipun mesti la hati kecil ko memberontak seperti mesin piling untuk mencari duit poket sendiri..haha...(saya budak civil sbb tu mesin piling jadi pilihan...lalalalala)


Ok la...sebelum aku berimaginasi dengan lebih parah lagi..sila baca di bawah ni :

 Haa...untuk yang dah penat tanam anggur tu sila lah datang untuk cuba nasib...mana taw ada rezeki...insyaAllah..

Biasanya kalau karnival macam nie mesti ramai orang..so,untuk memastikan agar diri korang layak mengisi kekosongan jawatan yg ada,,korang mestilah :-

  • Paling penting penampilan..wajib untuk korang pakai pakaian sesuai untuk interview..especially untuk perempuan..kite tw la awak suka pakai shawl, kite pun sama tapi x perlu la terbelit-belit sampai nak keluar suara pun x boleh..hihi..and make up sila lah senipis kulit bawang sahaja..
  • Make sure segala dokumen penting macam sijil akademik n resume korang bawak..x kisah la sijil kawad ke sijil merentas desa ke...angkut je semua..haha..tapi sila susun sijil korang dalam clear holder elok2..dulu lecturer aku ajar sijil akademik mesti dpn skali...then baru la sijil2 lain.
  • Confident..haa..aku taw mesti prasaan cuak tu ada.. ingat jangan tunjuk sangat...tapi jangan over confident sampai berkepak-kepak tangan ko  plus suara yang macam halilintar time jawab soalan tu..hihi..confirm takot orang tu nak ambik korang keje..

Simple tips je aku dapat share..Anywy...gud luck untuk korang !...jangan takut untuk mencuba..ingat "Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubahnya sendiri"...


Thanks for reading this entry !







8 comments:

  1. Replies
    1. hihi...tq..tp kite da ade kj..nk prgi cz nk tgk krnval pndidikn..

      Delete
  2. haha kita pun sama tengah cari kerja... stresss sgt.....paperpun jauh sgt kalo x leh pegi n gud luck ok..
    ha lupa nak ckp dah follow dah hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe..insyaAllah ade rzki..lgpun krnival krjaya n pndidikn ni stiap ngri ade buat x silap...anwy tq follow fasham !

      Delete
  3. gud luck tau akk. haaa, yg nana ni study pon lom hbis lagi dah tension dah fikir nk jadi apa lah bila hbis blaja nanti huhu

    ReplyDelete
  4. oww..tq nana...before hbs study ni survey la mne2 or register kt jobstreet ke spa ke..mne tw t hbs study da tros kne pggil kj kn..insyaAllah..

    ReplyDelete
  5. Good luck kepada para graduan yg sedang mencari pekerjaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq boss ! hihihi...insyaAllah untk smntara boleh la..
      nak smbung study tp confuse nk full time atau pjj je...

      Delete