Wednesday 12 June 2013

Best giler !

Assalammualaikum


Hai korg...diam x diam da nk dekat bulan Ramadhan da kn...da nk puase pastu raya,,yippiyippi...kalau sebut pasal raya mesti excited tapi sebenarnya keseronokan tu ade pada bln Ramadhan...sebab x sbr nk tunggu raya..actually bile da raya cm biase je...TETAPI...(haaa...peringatan utk diri aku jugak la ye)  sebelum kite menyambut bln Ramadhan n Syawal ada satu bulan yg terdapat banyak fadhilat yg best giler aku ckp kt kau..hihi...iaitu bln Syaaban.





Haa..ko tgk Nabi Muhammad s.a.w dgn Saidatina Aisyah tw yg ckp...sila rasa bertuah ye menjadi umat yg paling Nabi s.a.w syg..sbb kita xdpt tgk muka Dia tapi kita percaya pada Dia.

 Aku nk sharing2 la secoet ilmu walaupun x seberapa berbanding korang..bak kata omputih "sharing is caring" ye dak...hihi..ok..jom tengok betapa bertimbunnya fadhilat bulan Syaaban :-
  • Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid. 

  • Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit.


  • Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dr api neraka.

Emm...see ! jd serius aku dlm entry ni..(kalah ustazah Norbaya)....yela..time ni la kita nk kene jd tamak haloba untuk buat kebaikan...(bkn tamak mcm karun tu..kang x pasal2 ko tenggelam gn harta2 ko tu)..maksud aku bkn bulan2 lain tu ko xpyh tamak buat kebaikan..tp why not bln yg sangat2 disukai Nabi s.a.w ni kita tingkatkan amalan kita yg suam2 kuku tu,,ye dak ! )..

Peringatan ni untuk semua dan diri aku jgk..tapi jgn hangat2 taik ayam..mula2 semangat berkobar2 kalah obor sukan olimpik pastu senyap sunyi.....bunyi cengkerik je lebih..tehee...paling penting kita kene la istiqomah (sebut betul2 ye,, jangan anak tekak ko je yg tenggelam timbul tenggelam timbul)..hehehe

Anwy...


hihihi...bengong kn aku..da x ade keje sgt..tu yg dok sebok edit2 pic...ni pic aku dgn roomate aku time buat dip..(sebenarnya kite x ada pic yg berkaitan dgn syaaban..that's why kite edit pic kt atas..hahaha...gelak mcm lawak sgt ! )...better la kn dari aku letak pic gambar ketupat...?????  hokey la...

Thanks for reading this entry !








No comments:

Post a Comment